Paratha

Als je een kijkje neemt in een echte Noord Indiase keuken, zie je dat er altijd een roti pan op het gasfornuis staat. Van eigengemaakte gistvrije broodjes krijgen ze niet genoeg van, sommigen eten zelfs 3 keer per dag roti met een groenteschotel en dahl. Ze vinden huisgemaakte platbroodjes lekker en gezonder omdat deze geen onnodige toevoegingen bevatten. ‘s Morgens bij het ontbijt eten veel Indiërs een gevulde roti die paratha heet. Die kun je met verschillende groenten/kruiden vullen. Stap voor stap lees je hier het recept van de paratha gevuld met bloemkool.
Gang Ontbijt
Keuken Indiaas

Ingrediënten

Voor 6 paratha’s

  • 200 gr volkoren of tarwe meel
  • ±125 ml lauw water (hoeveelheid water afhankelijk van het soort meel)
  • 100 gr bloemkool
  • Verse groene kruiden naar smaak
  • Zout en peper
  • Olie om roti’s te bestrijken

Instructies

  • Maak een soepel deeg net als voor de roti, dek het af en laat het minimaal een half uurtje staan.
  • Was een stukje bloemkool, rasp deze en meng de groene kruiden, het zout en peper erdoorheen.
    Paratha vulling
  • Maak 6 balletjes van het deeg. Bestrooi een schone werkplek met wat droge meel en rol één balletje klein beetje met de deegroller.
  • Schep 1 el vulling in het midden en vouw het dicht zoals op de foto.
    gevulde roti maken
  • Rol het gevuld bolletje nog eens met behulp van het droge meel uit tot een format van 12-15 cm.
  • Bak deze gevulde roti op een anti-aanbaklaag pan en bestrijk met olie en verwarm nog eens. Ga zo door met andere paratha’s en serveer ze warm met yoghurt, pickles of chutney en salade naar keuze.

Leave a Comment