3 kooktechnieken voor meer vitaminebehoud

Eat your greens to fit into your jeans. Groenten zijn gezond en die hebben we nodig om fit, mooi & slank te blijven, dat weten we allemaal. Hoe bereiden we die vitaminebommen eigenlijk? Gezond eten begint met de gezonde kooktechnieken. Lees hier hoe je in een handomdraai een kleurrijk en gezond maaltijd op tafel kunt zetten.

Stomen

StoommandjeStomen is een gezonde en eenvoudige methode om eten te bereiden. Op die manier blijven alle smaak, kleur en voedingsstoffen behouden en je maaltijd ziet er ook aantrekkelijk uit. Daarnaast is het gestoomd voedsel makkelijk te verteren. Stomen kan in een stoomkoker of in een gewone pan met een stalen/hittebestendig stoommandje/vergiet.

Zo gebruik je een stoommandje

Breng in een middelgrote pan klein laagje water (tot 2 cm) aan de kook, leg het stoommandje of een vergiet met groente erin. Zet het vuur laag en doe de deksel op de pan. Groente kan op die manier met de damp garen. Ervaring leert hoe lang je elke groente kan stomen.

In het stoomvocht zitten veel nutriënten, gooi het niet weg en voeg deze toe aan de saus of jus.

Koken in weinig water

Verwarm de groente met een klein laagje water (1 kopje water voor +/- 500 gram ingrediënten) in een pan. Doe de deksel op de pan en laat ze op laag vuur gaar worden. Bij bladgroente gebruik je nog minder water en verwerk het waardevolle kookvocht in een saus of jus.

Afblussen

Bij deze kookmethode roerbak je de groente korte tijd op een hoog of middelmatig vuur. Voeg de kruiden toe en blus af met warm water. Daarna laat je ze op laag vuur zachtjes garen. Deze techniek kun je gebruiken bij het maken van soepen, sauzen en curries.

Haal meer uit de vitamine boosters en stoom of kook ze kort.

Leave a Comment