Indiase thali

Indiase thali

Elke cultuur heeft zijn typische kenmerken, tradities en gastronomische specialiteiten. Zoals Italianen trots zijn op hun wereldberoemde pasta en pizza, onderscheidt India zich van haar geneeskrachtige schotels. “Genees je lichaam met voeding”, zegt de wetenschap van het leven Ayurveda. Ayur betekent ‘leven’ en veda staat voor ‘kennis’ en het gaat over een natuurlijke gezonde leefstijl. Jezelf in balans brengen door yoga, meditatie en puur eten waaruit de liefde voor Indiase thali komt.

Juiste balans

“Breng je lijf in balans, voed jouw darmen goed en je hebt geen medicijnen nodig”, zijn de woorden van Ayurveda. Het grootste gedeelte van ons immuunsysteem ligt in de darmen en als die blij zijn, voelen we ons happy. Daarom is naast genoeg bewegen veelzijdig, kleurrijk en evenwichtig eten belangrijk. En de samengestelde porties op Indiase thali zijn goed voor onze darmen en daarmee krijgen we alle macro- en micronutriënten binnen.

Macro nutriënten zijn koolhydraten, plant-based eiwitten, voedingsvezels en gezonde vetten die ons energie geven.

Micro nutriënten zijn vitamines, mineralen en antioxidanten die ons lichaam tegen schadelijke stoffen beschermen.

De macro- en micro voedingstoffen bereid met geneeskrachtige specerijen in een thali zijn goed voor ons immuunsysteem.

Wat is een Indiase thali?

Officieel is de Indiase thali een roestvrij stalen bord waarop ze vroeger complete verse maaltijd kregen. De huisvrouw serveerde alle gezinsleden verschillende smaken in ronde schaaltjes op een groot bord. Zelfbediening hoorde er toen niet bij en alle familieleden kregen een exacte portie met de mix van hartig, pittig, bitter, zoet & zuur. Een thali-maaltijd bestaat uit koolhydraten, vitamines, mineralen en groene eiwitten.

  • Deze koolhydraten kunnen zijn roti, rijst, naan, poori of een ander soort brood en vaak aardappels door groenten.
  • Kleurrijke groenteschotels, salade en vruchten leveren vitamines en mineralen.
  • Dahl gemaakt van linzen/peulvruchten is de belangrijkste bron van eiwitten en voedingsvezels.
  • Raita, een yoghurtsaus voegt calcium en eiwitten toe. Deze zelfgemaakte wrongel is goed voor de maag en blust de pittigheid van de hete dahl en groenteschotel.
  • Pickle: een gefermenteerd zuurtje of chutney, goed voor de spijsvertering, is ook een onderdeel van het stalen bord.
  • Niet te vergeten, is er altijd papad, een flinterdunne cracker gemaakt van linzen.
  • Het laatste onderdeel zoetigheid: halwa of een ander toetje hoort er ook bij.

        Culinaire rijkdom

Dit goedgevulde stalen bord is de culinaire rijkdom van traditionele India. Geboren en getogen in dit Aziatische land, weet ik het uit ervaring. Zo hadden vedische priesters vroeger een rijkelijk gevulde thali met puur vegetarisch eten. Tegenwoordig gebruiken ze zo’n complete maaltijd in ashrams, tempelcomplexen en restaurants. En de pure maaltijd is veranderd in bewerkt eten met vlees en toegevoegde suikers.

        Eerste medicijn

“Laat voeding je eerste medicijn zijn om de ziekteverwekkers op afstand te houden”, zegt de Indiase wetenschap van het leven. Wat we eten en verteren, bepaalt hoe gezond we zijn en onze spijsvertering begint met darmvriendelijke gezonde porties. De samenstelling van een thali is veelzijdig met kleurrijke gerechten. De curry’s zijn gemaakt met ghee, die zelfs voor de gevoelige maag goed is. En een onmisbare specerijenmix in curry’s heeft een genezende kracht op onze spijsvertering.

        Een serveerstijl

Het rijkelijk gevulde stalenbord met verschillende schaaltjes is tegenwoordig een serveerstijl in restaurants. In elk Indiaas restaurant staat het op de menukaart en de inhoud kan elke dag anders zijn. Ze hebben thali’s met tandoori kip, vis- en lamscurry, kebab en ook puur vegetarisch. Vegan eten is iets moeilijker in een Indiaas restaurant want zuivel, daar kunnen ze niet zonder.     

Specialiteiten

De kleurrijkste keuken van India is zeer divers en alle 29 staten kennen hun eigen thali-maaltijden. In elke staat vullen ze dit bord met eigen specialiteiten en wel met de mix van hartig, pittig, bitter, zoet & zuur. Dosa, idli, vlees en veel rijstgerechten eten ze het liefst in het zuiden. En de Noord-Indiase keuken herken je aan aromatische geur van paneerschotels, tandoori gerechten en elke dag roti gemaakt met ghee.

Tot slot Indiase thali is een eeuwenoude traditie die vandaag de dag alleen in restaurants, tempelcomplexen en ashrams populair is. In hectische samenleving van moderne gezinnen is daar geen tijd voor. Ze zetten mooie schalen op de tafel en iedereen neemt wat hij/zij lekker vindt. Wel gebruiken ze kleine schaaltjes om de groenteschotel, dahl, curry en raita in te scheppen. En de schotels in allerlei kleuren en smaken hebben een medicinale werking op onze darmen.

Genees jezelf in de heilzame Indiase keuken

Indiase thali

Bron: ncbi 

2 thoughts on “Indiase thali

  1. Bedankt voor dit heldere artikel. Als ik het goed begrijp, dan serveer je bij een thali verschillende Indiase gerechten in kleine porties. Klopt dat?

    1. Graag gedaan, Iris. Je hebt helemaal gelijk, een Indiase thali houdt in dat je verschillende groenteschotels, dahl, yoghurtsaus, rijst, zoetigheid enz. in een groot bord krijgt. Een evenwichtige maaltijd wat vandaag de dag meer een serveerstijl is.

Reageer gerust (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Alvast bedankt