Rijst koken

Kook je rijst net als pasta in heel veel water en gooi je het waardevolle vocht weg? Dat is zonde want het kookvocht is rijk aan vitamine B, bevordert doorbloeding van je cellen en maakt je mooier. Als je rijst op een goede manier kookt, blijven de gezonde stoffen behouden en je hebt mooie langkorrelige rijst. Deze rijst is ideaal om te verwerken in een lekkere pilav of salade. Benieuwd naar het recept van de perfecte rijst, lees verder.
Porties 4

Ingrediënten

  • 300 gr (basmati) rijst
  • 450 ml water + om te wassen
  • Zout naar smaak
  • Sap van halve citroen
  • 1-2 el olie

Instructies

  • Was de rijst totdat het spoelwater helder is. Wassen is nodig om het zetmeel te verwijderen.
  • Giet er 450 ml schoon water in en laat de rijst ongeveer ½ uurtje inweken.
  • Breng de rijst aan de kook, zet het vuur laag zodra het begint te koken. Kook de rijst op laag vuur tot alle vocht is opgenomen.
  • Leg een stukje zilverfolie en de deksel op de pan en zet de pan op een warmhoudplaatje tot de rijst gaar is.
  • Voeg de olie en het citroensap toe, het is voor de mooiere lange korrels en extra smaak. Roer de rijst met een vork en garneer de perfecte rijst met lekkere dahl of curry

Leave a Comment