Veelzijdig Vega
Kooktips

Corona crisis kooktips

“De Corona crisis raakt ons allemaal”. Hoe kunnen we leven in de wereld van social distancing? Werken en boodschappen doen op een anderhalve meter afstand is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het maakt niet uit welke tijden je naar de supermarkt gaat, anderhalve meter maatschappij blijft moeilijk. Haastige en ongeduldige mensen kunnen gewoon niet wachten en afstand houden. Om die reden ga je minder vaak winkelen of je bestelt alles online.

Veel binnen zitten, werken of studeren vanuit huis kan rustgevend zijn maar het heeft een grote invloed op onze leefstijl. Als je minder beweegt en zittend bestaan leidt, kunnen je darmen niet goed functioneren. Het eten verteert niet goed en je hebt een grote kans op maag- en darm klachten. Extra gezond eten om je darmen fit te houden is juist nu van levensbelang. Minder vaak naar de supermarkt rennen en toch gezond koken is makkelijker dan je denkt.

Lees hieronder de 5 gezonde kooktips voor jou en voor je portemonnee:

Eet zo veel mogelijk vega(n)

Een Vega voedingspatroon is goedkoop, vezelrijk en supergezond. Natuurlijke vezels zitten alleen in plant-based voeding zoals groente, fruit, volkoren granen, noten, zaden en peulvruchten. En die zijn onmisbaar om je darmen gezond te houden. Ze zijn goed voor je stoelgang en ontgiften je lichaam.

Skip bewerkte kant- en klare broodbelegjes

Heb je al boodschappen gedaan en ben je vergeten een broodbeleg of salade te kopen? Wat fijn, eindelijk kun je zelf aan de slag om een super gezonde sandwichspread of vitaminerijk beleg te maken. Heb je liever een zoet beleg? Probeer dan een appel-ananas spread of een mangochutney. Lees meer hartige en zoete spread recepten.

Eet gevarieerd volgens deze schijf van vijf 

Soms heb je geen tijd of inspiratie om een nieuw gerecht uit te proberen. Een bekende Hollandse pot op tafel zetten is dan de beste optie voor jou maar niet voor je darmen. Wissel vaak af met verschillende groenten en granen en verblijd je gezin met gezonde groene schotel of een ander wereldgerecht. Verspil geen eten en maak een nieuw gerecht van overgebleven restjes.

Zet vaker peulvruchten & meer groenten op het menu

Kleurrijke peulvruchten en groenten op je bord zien er prachtig uit en ze zijn goed voor je darmen. Niet alleen linzen en bonen maar ook sperziebonen, snijbonen, doperwten en zelfs pinda’s zijn peulvruchten.

Koop genoeg voorraad gedroogde peulvruchten en kook ze in een snelkookpan om energie te besparen. Week de gedroogde bonen of linzen in en kook iets meer dan je nodig hebt. Je kunt ze gemakkelijk invriezen en in zulke crisistijden gemakkelijk verwerken in een heerlijke schotel zoals deze

Maak heerlijke gerechten van kliekjes

Heb je per ongeluk te veel aardappelen of rijst gekookt en de volgende dag wil je eens iets anders eten. Maak van restjes overgebleven aardappelen gezonde koekjes.

Rijst is licht verteerbaar en goed voor de maag, verwerk de restjes gekookte rijst in een heerlijke salade. De ingrediënten kun je naar keuze vervangen.

Gebruik je creativiteit, kook veelzijdig en eet gezond. Volg Veelzijdig Vega op Facebook en Instagram en laat je twee keer per week inspireren.

Reageer gerust (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Alvast bedankt