BURFI/FUDGE

Burfi

Verlicht je leven met vreugde! Morgen op 14 november is Diwali: een groot hindoefeest. Letterlijk betekent Diwali “een rij lampjes” en het feest staat voor de overwinning van het licht op het duisternis. Zoete lekkernijen zijn een hoogtepunt van dit lichtjesfeest. Burfi of fudge is een grote Indiase specialiteit en meestal is deze erg zoet. Te zoet is ongezond en niet iedereen houdt van honingzoete snacks. Daarom heb ik een gezonde burfi gemaakt met minder suiker en herfstvruchtgroente: butternut pompoen. Lees het simpele recept.
Gang Nagerecht
Keuken Indiaas

Ingrediënten

  • 400 gr pompoen
  • 75 ml volle melk
  • 100 gr melkpoeder
  • 2 el (gesmolten)kokosolie of ghee
  • 50 gr suiker
  • Kardemom poeder (optioneel)
  • Saffraandraadjes (optioneel)
  • Fijngehakte amandelen

Instructies

  • Maak de (butternut)pompoen schoon en hak of rasp deze.
  • Verwarm de melk met saffraandraadjes en laat het even staan.
  • Bestrijk een platte schaal met olie.
  • Verwarm een koekenpan met olie en roerbak de pompoen 3-4 minuten op middelmatig vuur.
  • Giet de saffraan melk over de pompoen en laat deze vruchtgroente met de deksel op de pan garen.
  • Meng de suiker en kardemompoeder erdoor, voeg het melkpoeder en blijf roeren tot het een klontvrije dikke massa is.
  • Stort de massa in de ingevette schaal, verdeel goed en bestrooi de burfi/fudge met fijngehakte amandelen.
  • Laat de burfi een paar uur staan en snijd deze lekkernij in stukjes naar wens.

Notities

Melkpoeder
Dit melkpoeder heb ik voor de burfi/fudge gebruikt

Reageer gerust (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Recipe Rating




Alvast bedankt