Veelzijdig Vega

Alternatieve voeding

Alternatieve voeding

Waarvoor staat alternatieve voeding?

Blijf je slank als je koolhydraatarm eet of een paleo dieet volgt en kom je vitamine B12 tekort als je vegan eet? Denk je soms dat je meer energie krijgt als je dierlijke eiwitten eet? Er zijn zo veel vragen omtrent gezonde alternatieve voeding en hoe weet je wat onontbeerlijk is om gezond en fit te blijven. Wat is wetenschappelijk bewezen uit zoveel theorieën en waarvoor staat alternatieve voeding?

Alternatieve voeding is een breed begrip en natuurlijk is het anders eten volgens bepaalde richtlijnen of een bepaald dieet. Gaat het om gezondheid verbeteren, veroudering vertragen of afslanken? In mijn studie over alternatieve voeding heb ik dit en veel meer bestudeerd. Inmiddels ben ik een gediplomeerd Food Coach en weet alles over macro- en micronutriënten, superfoods en veel diëten. 
Binnen alternatieve voeding zijn er verschillende diëten, hieronder lees je enkele daarvan.

Veganisme

Dit is een trendy alternatieve voedingswijze waarin je géén product gebruikt wat van een dier afkomt. Het kan zijn dat je dierleed afschuwelijk vindt, vegan eet vanwege je geloof of je wilt bijdragen aan een beter milieu. Hoe vervang je dierlijke producten zonder dat je voedingstekorten oploopt? Wat zijn dan de grootste aandachtspunten en hoe kun je een volwaardig vegan menu opstellen?

Raw foodisme

Het eten van raw food is een hype wat ervan uitgaat dat de voedingsenzymen door koken verloren gaan. En door raw te eten profiteer je meer van de vitamines- mineralen en antioxidanten. Vooral in Hollywood is dit aangepaste dieet zeer populair. Is raw food veelzijdig genoeg en hoe zorg je dan voor variatie? Krijg je genoeg voedingsstoffen binnen en wat zijn de gevolgen van een raw dieet voor het lichaam?

Paleodieet 

In dit strikte oer-dieet vermijd je zogenaamde lege calorieën uit granen, peulvruchten en zuivel. Je eet veel eieren, alle soorten vlees, vis, noten, groenten en geeft een voorkeur aan natuurlijke vetten. Je vervangt zuivel door noten of kokosmelk. Het liefst bak je in kokosolie en hoe gezond is deze tropische olie. Uit welke vetzuren bestaat het en wat voor effect heeft het op je bloeddruk?

Suikervrije dieet 

Soms gebruik je geen suiker om medische redenen, je geeft dan een voorkeur aan light tussendoortjes en frisdranken. Het liefst eet je producten met een lage glycemische index en zonder toegevoegde suiker. Misschien vervang je suiker door andere zoetstoffen en natuurlijke suikers. Hoe gezond zijn de honing en andere natuurlijke zoetstoffen? Kun je suiker helemaal skippen uit je menu en wat zegt de voedingsleer hierover?

Glutenvrije dieet 

Dit dieet volg je meestal omdat je darmen gevoelig zijn voor gluten en je hebt coeliakie: glutenintolerantie. Je darmen kunnen bepaalde granen niet verdragen en veel bewerkte producten kun je dan niet eten. En zonder vaststelling van coeliakie is glutenvrij eten vandaag de dag ook ontzettend populair. Waarom eigenlijk, in hoeverre zijn gluten gezond of ongezond en wat zijn de twijfelgevallen binnen een glutenvrij dieet?

Hoe blijf je gezond en fit als je kiest voor een alternatieve voeding? Waarom zou je een voorkeur geven aan vegetarisme of een bovengenoemd dieet? Of heb je vragen over het combinatiedieet, bloedgroepdieet, detox, macrobiotische voeding, superfood of voedzandloper dieet? Je bent van harte welkom voor een online foodadvies. Neem contact op met mij Als kersverse gediplomeerd Food Coach/Voedingsconsulent kan ik je goed helpen. 

Als volger van op Facebook of Instagram is voor jou het 1e advies gratis.

6 thoughts on “Alternatieve voeding

Reageer gerust (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Alvast bedankt