Variëren kun je leren en gevarieerd eten zorgt ervoor dat je fit en gezond blijft. Vervang eens aardappelen, rijst of pasta door een prachtige polentakoek. Zo'n lekkere koek is eenvoudig te maken en ziet er aantrekkelijk uit. Maisgriesmeel is de basis voor polenta en het stimuleert gezonde werking van je darmen. Een goed gekruide polenta smaakt heerlijk met een groenteschotel.
Porties: 3

Ingrediënten

  • 150 gr maisgriesmeel
  • 750 ml water
  • Bouillonblokjes
  • 150 gr geraspte kaas
  • 1-2 geraspte wortels
  • 2-3 el fijngehakte peterselie
  • Fijngemalen peper naar smaak

Instructies

  • Breng water met bouillonblokjes aan de kook. Voeg geraspte wortels en het maisgriesmeel toe.
  • Zet het vuur laag en blijf 4-5 minuten roeren tot het papje de dikte van de aardappelpuree krijgt.
  • Voeg de fijngehakte peterselie, geraspte kaas en zwarte peper toe. Roer de polenta nog een paar keer en zet het vuur uit.
  • Spoel een bakvorm met water en stort de polenta in de vochtige bakvorm. Laat het goed afkoelen en snijd de koek in mooie vormen.
  • Voor het opdienen kun je de polentakoek in een voorverwarmde oven op 200 °C of in een koekenpan verwarmen. Smikkel deze hartige koek met groenteschotel en vleesvervanger naar keuze.